در اینجا مبحثی در سه بخش خواهیم داشت. این مبحث مربوط به درک درست از متن مورد مطالعه میباشد. ـ
از آنجائیکه اکثر ما ایرانیها بزبان فارسی تسلط بیشتری نسبت به زبان مادری خود داریم، لذا این مباحث را بزبان فارسی ترجمه کردم تا برای هموطنان بیشتری قابل مطالعه باشد. ـ
*******.*******
این مبحث مطالعه انتقادی (تنقیدی) و مهارت درک شما را با کمک توانائی در ارزیابی یا داوری در باره آنچه که خواندهاید تقویت خواهد کرد. یکی از بخشهای مهم این پروسه شناسائی تاثیر ایدهها و احساسات شما بر مطالعه شما است. ـ
شما تفاوت بین فاکت (واقعیت) و نظر شخصی براساس شواهد را شروع به بررسی خواهید کرد. سپس، شما بررسی منتقدانه انواع اهداف نویسندگان را یاد خواهید گرفت. نیت آنها چه میتواند باشد: ـ
در اختیار گذاشتن اطلاعات، ـ
متقاعد کردن خواننده
یا صرفاٌ سرگرم کردن است؟
همچنین شما با روشهای مورد استفاده آنها آشنا خواهید شد. در عین حال، از نزدیک نگاهی به این تکنیکها در تبلیغات خواهید داشت. ـ
پس از آن، شما انتخاب و شکل دادن به نظرات شخصی خود پس از مطالعه مقالههائیکه سعی در متقاعد کردن شما برای قبول نقطه نظر مشخصی دارد را شروع خواهید کرد. سرانجام، شما مدلل نمودن نظرات شخصی خود براساس اطلاعات داده شده در مقاله و نه براساس ایدهها و احساسات قبلی شما، تمرین خواهید کرد.ـ
بخش 1- فاکت (واقعیت) و نظر شخصی
الف. شما قادر خواهید بود فرق بین فاکت (واقعیت) و نظر شخصی را براساس شواهد تمیز دهید. ـ
ب. شما قادر خواهید بود میزان اعتبار (موثق بودن) اظهارات را با بررسی جزئیاتی که اصل مطلب را همراهی میکند، مورد قضاوت قرار دهید. ـ
ج. شما قادر خواهید بود استفاده از فاکت (واقعیت) و نظر شخصی در صنعت تبلیغات را تشخیص بدهید. ـ
بخش 2- هدف (منظور) نویسنده
الف. شما قادر خواهید بود هدف نویسنده را در متن مورد نظر شناسائی نماید: دادن اطلاعات، متقاعد کردن یا سرگرم کردن. ـ
ب. شما قادر خواهید بود اظهارات (جزئیات) تکمیلی نویسنده برای رسیدن به هدفی مشخص را تمیز دهید. ـ
ج. شما قادر خواهید بود روشهای نویسنده، بخصوص در تبلیغات، را شناسائی کنید: متقاعد کردن و متوسل شدن به احساسات شما با جا زدن نظر شخصی بجای فاکت (واقعیت). ـ
ج. شما قادر خواهید بود روشهای نویسنده، بخصوص در تبلیغات، را شناسائی کنید: متقاعد کردن و متوسل شدن به احساسات شما با جا زدن نظر شخصی بجای فاکت (واقعیت). ـ
بخش 3- شکل دادن به نظر شخصی
الف. شما قادر خواهید بود نظر شخصی خود را از بین دو نظر شخصی قابل انتخاب، بعد از خواندن مقالهای که سعی دارد شما را متقاعد به قبول نظر شخصی معینی نماید، انتخاب بکنید. ـ
ب. شما قادر خواهید بود نظر شخصی خود را در مورد مسئله مشخصی بنویسید و آن را بعد از خواندن مقالهای در آن مورد، مدلل نمائید. ـ
ج. شما قادر خواهید بود نظر شخصی خود را از بین دو دیدگاه متفاوت انتخاب و نظر شخصی خود را مدلل نمائید. ـ
*******.*******
بخش 1 فاکت (واقعیت) و نظر شخصی
------------------------------------------------------------------------------------.
------------------------------------------------------------------------------------.
فاکت بخشی از اطلاعات یا اظهاریه (اطلاعیه، بیانیه، ادعا) میباشد که درست است (واقعیت دارد). ـ
قابل تحقیق است. درستی آن قابل اثبات یا نشان دادن است. ـ
نظر شخصی اظهاریه (اطلاعیه، بیانیه، ادعا) میباشد که درستی آن قابل اثبات یا نشان دادن نیست. ـ
------------------------------------------------------------------------------------.
فاکت به اظهاریهای اطلاق میگردد در مورد اتفاقی در شرف تکوین یا رخدادی در زمان گذشته که قابل اثبات است. ـ
فاکت به اظهاریهای اطلاق میگردد در مورد اتفاقی در شرف تکوین یا رخدادی در زمان گذشته که قابل اثبات است. ـ
مثال: ـ
دارد برف میبارد. ـ
دیروز برف بارید. ـ
نظر شخصی به نظر، باور، احساسات و پیشگوئی (پیشبینی) اطلاق میگردد. ـ
نظر شخصی به نظر، باور، احساسات و پیشگوئی (پیشبینی) اطلاق میگردد. ـ
مثال: ـ
فردا باید برف ببارد. ـ
آقای فلانی خیلی جاهطلب است. ـ
کلیه قاتلان باید به اشد مجازات محکوم گردند. ـ
------------------------------------------------------------------------------------ـ
راهنمائیهای مهمی که شما را در شناسائی فاکت و نظرشخصی یاری خواهد کرد. ـ
الف. متمایز کردن یا بیان فرق بین آنچه که واقعاٌ فاکت است و آنچه که قرار است قبول بکنید را یاد بگیرید. ـ
ب. همه مطالبی را که میخوانید قبول نکنید. مؤلفان/نویسندگان دوست دارند احساسات خود را در مورد هر چیزی بیان نمایند. ـ
ج. نظر شخصی همیشه بخودی خود چیز بدی نیست. خواندن نظر افراد در مورد موضوع مشخصی جالب است. ـ
د. نویسندگان اکثراٌ نظری را مطرح کرده فاکتهائی جهت تائید نظر خویش ارائه میدهند تا شما را متقاعد بکنند. ـ
هـ. توانائی در قضاوت اینکه آیا نظر شخص قابل اعتبار است یا نه و فاکتهای ارائه شده جهت تائید آن، خیلی مفید است. ـ
و. توانائی در استفاده از این مهارتها برای قضاوت در مورد تبلیغات مهم است. کدام تبلیغات به احساسات متوسل میشود و نظری بیش نیست؟ کدامیک به شعور متوسل شده و واقعی میباشد. ـ
------------------------------------------------------------------------------------ـ
اظهاریه: ـ
اظهاریه: ـ
در بازار، ماشین ظرفشوئی (مثلاٌ: کامیکادو) بیشترین فروش را نسبت به ماشینها داشته است. این ماشین باید ماشین خوبی باشد. ـ
بررسی: ـ
بررسی: ـ
در اظهاریه فوق، استدلال مذکور دال بر اینکه این مارک ماشین ظرفشوئی خوب است، بر کیفیت عالی ماشین ظرفشوئی استوار نیست، مثل: "10 سال ضمانت". ـ
تنها دلیل موجود ادعای عامهپسند و محبوبیت آن است (بیشترین فروش نسبت به ماشینهای دیگر). ـ
فاکت و نظر را تشخیص بدهید: ـ -
فاکت و نظر را تشخیص بدهید: ـ -
سگها و گربهها حیوانات خانگی محبوبی هستند. ـ
سگها نسبت به گربهها دوست داشتنیتر هستند. ـ
هر کسی از مرگ میترسد. ـ
هر کسی از مرگ میترسد. ـ
هر کسی دیر یا زود میمیرد. ـ
در اتاق نشیمن سه لامپ وجود دارد. ـ
در اتاق نشیمن سه لامپ وجود دارد. ـ
ما به روشنائی بیشتری برای اتاق نشیمن احتیاج داریم. ـ
آقای فلانی آدم بدبختی است. ـ
آقای فلانی آدم بدبختی است. ـ
من از آقای فلانی خوشم نمیاید. ـ
ادامه دارد...ـ
ادامه دارد...ـ
1 comment:
salam, kheili khoob va jaleb bood baram. man be in joor mataleb alaghe daram.
man sharmande ke nemitoonam turkmeni benvisam akhe mitarsam age benvisam shoma nafahmid
Post a Comment